OMO scholengroep Bergen op Zoom e.o. - Mollerlyceum

www.sgboz.nl
rector: Titus Frankemölle 
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • Mollerlyceum, Bergen op Zoom

  • ’t Ravelijn

  • ZuidWestHoek College

“ENJOY LIFE”

Het Mollerlyceum profileert zich als een school waar leerlingen goed onderwijs ontvangen, waar ze gekend zijn en zichzelf mogen en kunnen zijn, onder het motto ‘Enjoy Life’.
’t R@velijn kenmerkt zich door een sterk vernieuwende onderwijsvisie waarin leerlingen leren van elkaar, van zichzelf en van de docent. De school biedt maatwerk waarbij onder andere versneld examen en vakken op hoger niveau worden aangeboden.
Het onderwijs op het ZuidWestHoek College sluit aan bij de individuele behoeften, talenten en wensen van de leerling. De school leidt hen op tot kritische burgers. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden voor de hedendaagse en toekomstige maatschappij, burgerschapsvorming is hier een onderdeel van.

Organisatie in ontwikkeling

  • De ontwikkeling van het Mollerlyceum zorgt voor een aanzuigende werking in de ‘Bergse’ krimpende onderwijsmarkt

  • De samenwerking in Bergen op Zoom met het Juvenaat en het Roncalli wordt omarmd

  • De mavo van het Mollerlyceum is in afbouw

  • ’t Ravelijn heeft predicaat Excellent verworden

  • ‘t Ravelijn is pilotschool voor nieuwe leerweg techniek en toepassing

  • Versterking regionale externe samenwerking

  • Een meerjarig innovatietraject leidt tot een nieuw onderwijsconcept op het ZuidWestHoek College, dat vanaf het schooljaar 2020-2021 wordt ingevoerd in de brugklas

  • Het verbetertraject gericht op indicatoren Inspectie van het Onderwijs is ingezet

Terugblik

Persoonsvorming en socialisatie – Mollerlyceum
Vanuit het leeratelier is het idee ontstaan om een professionele leergemeenschap (PLG) te vormen voor een aantal collega’s. Dit is onder externe begeleiding. Het onderwerp waarvoor is gekozen, is ontwikkelingsgericht onderwijs; het motiveren en in beweging brengen van de leerling. Leerlingen hebben vaak nog een te passieve houding en moeten in beweging komen en zichzelf motiveren. In het ontwerp is persoonlijke identiteitsontwikkeling en kritisch leren denken belangrijk. Het doel is om de competenties van de leerlingen te leren kennen en om de bewustwording bij hen te bevorderen.

Persoonsvorming en socialisatie – ’t Ravelijn
De school is al twee jaar bezig met de thema’s Leren in vrijheid én 75 jaar bevrijding. Er worden veel activiteiten om deze thema’s heen georganiseerd. Activiteiten zoals een bezoek aan Sobibor, aansluitend aan een landelijke/gemeentelijke activiteit. Maar ook activiteiten rond de bevrijding van West-Brabant, inclusief een defilé waarbij leerlingen van de school betrokken worden. In de lessen mens en maatschappij en bij het vak maatschappijleer wordt ook de nodige aandacht geschonken aan 75 jaar vrijheid. Gedurende de rest van het schooljaar worden nog andere activiteiten georganiseerd, aansluitend bij landelijke activiteiten. De gedachte is dat de leerlingen betere burgers worden door te herinneren en te herdenken.

Persoonsvorming en socialisatie – ZuidWestHoek College
Twee jaar geleden is de onderzoeksfase van het innovatietraject gestart. Het gehele traject heeft geleid tot een nieuw onderwijsconcept, dat vanaf het schooljaar 2020-2021 wordt ingevoerd in de brugklas. Een aantal vakken wordt ondergebracht in projecten. Daarnaast bestaan expertvakken zoals Nederlands en wiskunde. De projecten hebben een duidelijk doel en worden gestuurd door docenten. In het nieuwe concept vindt veel reflectie plaats en neemt de persoonsvorming een belangrijke plaats in. In het schooljaar 2019-2020 is voorzien in een pilot bij mens en maatschappij. Hierbij is het eindproduct een historische musical, met veel deelopdrachten. Socialisatie maakt ook onderdeel uit van het nieuwe onderwijsconcept. Ook dit is vooral docentgestuurd. Hierbij wordt in deelopdrachten gewerkt waarbij aandacht is voor gedrag, houding en taalgebruik van de leerling.