OMO Scholengroep De Langstraat – Van Haestrechtcollege

www.sgdelangstraat.nl
rector: Jan van Pelt
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

  • d’Oultremontcollege, Drunen

  • Dr. Mollercollege, Waalwijk

  • Van Haestrechtcollege, Kaatsheuvel

  • Walewyc-mavo, Waalwijk

OMO Scholengroep De Langstraat biedt aan ongeveer 3.300 leerlingen onderwijs op alle niveaus: vmbo, mavo, havo, atheneum en gymnasium. Binnen de scholengroep vallen het Dr. Mollercollege en de Walewyc-mavo in Waalwijk, het Van Haestrechtcollege in Kaatsheuvel en het d’Oultremontcollege in Drunen. De scholen willen - elk met een eigen accent - onderwijs op maat bieden, respect als kernwaarde overdragen, zorg en begeleiding bieden ten dienste van het leerproces en aandacht schenken aan de algehele ontwikkeling van de leerlingen.

Organisatie in ontwikkeling

  • De scholengroep opereert steeds meer als eenheid.

  • Er is aandacht voor het in balans brengen van de onderlinge financiële verantwoording tussen de scholen.

  • De scholengroep investeert in onderwijsontwikkeling en ICT.

  • De oudere gebouwen blijven onder de aandacht.

Terugblik

Wereldburgerschap (d’Oultremontcollege)
Het betreft een nieuw vak, in vervolg op de transitie die dit schooljaar is ingezet en vorig jaar in het jaargesprek is gepresenteerd. Bij het vak wereldburgerschap gaan leerlingen met eigen projecten aan de gang die aansluiten bij vakoverstijgende thema’s zoals identiteit, uiterlijk vertoon en gezondheid en bewegen. Een van de thema’s is eenzame ouderen. Leerlingen organiseren zelf diverse activiteiten, waarbij samenwerking en sociale competenties van belang zijn.

Maatjesproject (Van Haestrechtcollege)
Bij het vak maatschappijleer is gestart met een aantal burgerschapsprojecten, onder andere in samenwerking met Vluchtelingenwerk en de Voedselbank. Het doel van het Maatjesproject van Vluchtelingenwerk is om leerlingen actief te laten deelnemen aan de lokale samenleving. Leerlingen worden in dit project voor drie maanden gekoppeld aan kinderen van nieuwkomers in Nederland. De leerlingen oefenen met hen de taal en doen andere activiteiten. Leerlingen leren hiermee de cultuur van de nieuwkomers kennen, wat zorgt voor meer begrip. Leerlingen hebben na ieder contact met hun maatje een reflectiemoment in de vorm van onder andere het schrijven van een blog.

Stop the Braindrain (Dr. Mollercollege)
Het project is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Waalwijk, het Waalwijks bedrijven-platform en Rabobank De Langstraat. Leerlingen uit 5 vwo hebben onderzoek gedaan bij internationaal opererende bedrijven en organisaties in Waalwijk. Het doel is om leerlingen zicht te laten krijgen op het internationale bedrijfsleven en de interessante werkplekken die er geboden worden. Een positieve ervaring leidt mogelijk eerder tot een keuze om na het afronden van een studie in Waalwijk e.o. te gaan werken en hen zo (eventueel in een latere fase van hun leven) te behouden voor de plaatselijke gemeenschap. Daarnaast komt het ten goede aan de loopbaanoriëntatie van de leerlingen.

Top Life (Walewyc-mavo)
In 2018 is gestart met het programma Top Life in alle brugklassen. Leerlingen worden begeleid om zich beter te leren ontspannen en zich bewust te zijn van zichzelf. Dit is van belang omdat we leven in een tijd van een onuitputtelijke informatiestroom in een dynamische maatschappij die vooral naar buiten gericht is. In de les zoeken de leerlingen uit welk type mens zij zijn; hoofd/hart of buik. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende soorten oefeningen. Nadat in 2019 is geconcludeerd dat het programma voor een groot aantal leerlingen succesvol was, is besloten om in leerjaar 2 ook Top Life aan te bieden.